Тест «зимової» солярки – при мінус 10 «стануть» всі?
26.12.2025
В Україну прийшли морози, поки що до 7-8 мінуса, але ближчим часом прогнозується і до 15 нижче нуля. Це традиційно викликає тривогу серед власників дизельного транспорту, адже відомо, що це паливо за низьких температур перетворюється на «жижу» і перекриває паливопроводи, що відразу перетворює авто на «нерухомість». Саме тому його морозостійкість має таке важливе значення. Деякі експерти паливного ринку стверджують, що справжнього зимового «дизелю» в країні нема, через високий попит і великий його дефіцит в Європі. То чи справді треба бігти в магазини за «антигелем» та чи дійсно можуть «стати» всі? Експерти Інституту споживчих експертиз придбали зразки в мережах АЗС, і вияснили, чи продають зараз на заправках справжній «зимовий» дизель, і чи відповідає його якість державним стандартам.
Цього разу експерти дослідили якість як звичайного «дизеля», так і його преміального, більш вартісного виду. Відбори проб відбулися на території всієї країни, експерти придбали 23 зразки дизельного пального у великих всеукраїнських мережах – WOG, UKRNAFTA, AMIC, KLO, ОККО, PARALLEL, БРСМ-НАФТА, MARSHALL. Також експерти перевірили невеликі регіональні мережі, розташовані у обласних центрах та на трасах – BVSі АВТОРАНС (Полтава), VST(Одеса), ФАКТОР (Житомир), MARKET(Закарпаття). Також не оминули увагою експерти і малі мережі штибу GRANDPETROL (Київ), SLON (Одеса), ДИЗЕЛЬ-ДИСКОНТ, AERO 8, PROLUX (усі – Київська область). Крім того, у ряді мереж були придбані преміальні сорти дизельного палива, а саме Арктичний ДП Mustang + від WOG, Pulls DieselАрктика OKKO, Ventus Diesel KLO, Euro + БРСМ-нафта та EvoxMARSHALL. Це паливо коштує дорожче, і позиціонується зазвичай як пальне сорту «Арктика», з дуже низькою температурою замерзання.
У лабораторії всі зразки пройшли перевірку на відповідність ДСТУ за найважливішими параметрами: гранична температура фільтрації, температура спалаху в закритому тиглі та вміст сірки.
Експерти розділили результати, отримані в лабораторії на зони – зелену, синю та червону. У першу потрапили мережі, результати яких відповідали всім нормативам і мали «запас міцності» за якістю, синю – зразки без «запасу», але в межах допусків, та червону – мережі, паливо в яких не відповідало нормативам чинного ДСТУ.
Червона зона (великі ризики використання).
8 з 24 перевірених мереж, тобто 30 відсотків, мали порушення якості. Разом з тим, неймовірно, але факт - саме «випробування холодом» витримали всі. Навіть у порушників гранична температура фільтрованості не була вище за мінус 20°С! Звичайно, на трасах, де буває вітер і пониження температури, може і цього не вистачити, але тим не менше, це позитивний знак.
Ще один важливий параметр – температура спалаху дизельного палива. Цей показник може дати відповідь, чи не потрапляли в солярку сторонні компоненти. Норматив - не нижче 55 градусів Цельсія. Температура спалаху не відповідала нормативу у зразках мереж БРСМ-НАФТА і MARKET. У першого зразка температура спалаху виявилася 40°С при нормі не нижче 55 °С (!), що може свідчити про те, що з цим пальним щось «хімічили». Такі результати значно підвищують ризики його пожежонебезпечності. Як відомо, чим нижче температура спалаху, тим більша вірогідність його займання при ДТП. У решти порушників з цим параметром проблем не виявлено.
А ось із вмістом сірки ситуація катастрофічна. Нагадаємо, що ця речовина виводить з ладу нейтралізатори і сажеві фільтри, а також в цілому негативно впливає на ресурс двигуна. Для сучасних авто великі «дози» сірки в пальному взагалі смертельні при системному використанні. А ще ж оксиди сірки з вихлопу потрапляють в повітря, і далі ми вдихаємо це на вулицях. «Рекордсмени» з перевищення - AERO 8, MARKET та БРСМ-НАФТА. У AERO 8 зафіксовано більш ніж двадцятикратне перевищення (220 мг/кг при нормативі не більше 10-ти)! Сірки вдесятеро більше, ніж вимагає ДСТУ, було виявлено у MARKET та БРСМ-НАФТА. У ДИЗЕЛЬ-ДИСКОНТ, PROLUXта VSTтакож п’ятикратні і більші перевищення. Звичайно, такі дози для старих дизельних моторів не стануть проблемою, а от сучасним двигунам таке пальне протипоказане.
Синя зона (низькі ризики використання).
В цій зоні 4 мережі – MARSHALL, BVS, АВТОРАНС і ФАКТОР. Порушень не виявлено, але немає і «запасу міцності».
Зелена зона (рекомендовано до використання).
Нормативам ДСТУ відповідали результати 8 проінспектованих мереж. Дизельне пальне від UKRNAFTA, AMIC, WOG, KLO, ОККО, PARALLEL, GRANDPETROL та SLONмало значний «запас». Всі вищезгадані ритейлери декларують продаж якісного європейського пального і лабораторні дослідження цілком підтвердили цю інформацію.
В плані морозостійкості, абсолютно всі учасники мають показники, що перевищують вимоги. Зокрема, «звичайний» дизель витримує мінус 23°С в мережах PARALLEL, GRANDPETROL та SLON, мінус 24 °С зафіксовано у UKRNAFTA та KLO. «Важке» пальне AMICвитримає мінус 25 °С, а дизель у мережі WOG не загусне навіть при мінус 26°С. Майже «арктика»!
З пожежобезпечністю всі учасники «зеленої» групи теж справились на «відмінно». Найбільш солідний «запас» у пального PARALLEL(72 °С). У дизеля WOG також дуже високе значення - 70 °С. Це однозначний маркер заводського пального.
І насамкінець експерти перевірили сірку. За українськими стандартами (аналогічними Євро 5) вміст сірки в паливі допускається не більше 10 мг/кг. У всіх учасників зеленої зони шкідлива сірка була нижчою за норматив, самі «чисті» - проби «євродизелю» WOG та AMIC(3 мг/кг), також низьке значення зафіксовано в «солярці» KLO (5 мг/кг).
Преміальне дизельне пальне.
Преміальні «іменні» сорти – продукт дорогий і іміджевий, тому мережі АЗС, де вони присутні, дуже слідкують за його якістю. Тим не менш, два з шести зразків до «Арктики» не дотягнули. Загалом, експерти протестували Pulls Diesel OKKO, Арктичний ДП Mustang + від WOG, Ventus Diesel KLO, Euro + БРСМ-НАФТА та EvoxMARSHALL. Експерти констатували, що 3 зразки виявилися дійсно «арктичними». За документами, «арктичний» сорт має прокачуватися за температури не вище мінус 30 °С. По факту, Арктичний ДП Mustang + WOG витримав нижче – 40 °С, Pulls Diesel OKKO – мінус 33 °С, а Ventus Diesel KLO не застигне при – 32 °С . Результати вражаючі. А ось дизель БРСМ-НАФТА Euro + виявився аналогічним своєму «звичайному» аналогу, з температурою фільтрованості –20°С і сіркою 110 мг/кг. Схоже, що доплата в 2 гривні за літр цього пального стягується лише за назву Euro +… Що стосується вмісту сірки інших учасників, то вона майже відсутня у зразку Арктичний ДП Mustang + WOG (4 мг/кг).
Висновки.
Підсумовуючи, експерти заявили, що при мінус 10°С дизельні авто в Україні не зупиняться, навіть якщо заправлятися на дешевих АЗС. І в цілому, заяви про відсутність зимової солярки в країні, скажімо так, суттєво перебільшені. Ресурс є, і він присутній на всіх заправках. Інша справа, що в деяких мережах він можливо проходить певну «модернізацію», коли якісний європейський продукт розбавляють більш дешевим ресурсом. В будь якому разі, експерти рекомендують заправлятися в мережах, де наявний запас по якості, адже погода часто буває непередбачуваною.
Олександр Бабенко. 26.12.2025
ДП ЄВРО
|
Дослідження за ДСТУ 7688:2015 до пального дизельного |
Температура спалаху у закритому тиглі, С (норматив – не нижче 55, °С) |
Гранична температура фільтрованості, не вище,°С (норматив – для марки З ( - 20°С ) |
Вміст сірки, мг\кг (норматив – не більш 10 мг/кг) |
|
WOG |
70 |
–26 |
3 |
|
UKRNAFTA |
69 |
–24 |
8 |
|
AMIC |
61 |
–25 |
3 |
|
KLO |
65 |
–24 |
5 |
|
PARALLEL |
72 |
– 23 |
6 |
|
OKKO |
62 |
– 22 |
8 |
|
GRAND PETROL |
65 |
– 23 |
8 |
|
SLON |
64 |
– 23 |
7 |
|
ФАКТОР |
55 |
– 21 |
10 |
|
АВТОТРАНС |
56 |
– 20 |
9 |
|
BVS |
58 |
– 20 |
10 |
|
MARSHALL |
57 |
– 25 |
10 |
|
VST |
60 |
– 20 |
55 |
|
БРСМ-НАФТА |
40 |
– 22 |
106 |
|
PROLUX |
68 |
– 20 |
98 |
|
AERO 8 |
55 |
– 22 |
230 |
|
ДИЗЕЛЬ-ДИСКОНТ |
56 |
– 21 |
50 |
|
MARKET |
49 |
– 20 |
123 |
Преміальний ДП
|
Дослідження за ДСТУ 7688:2015 до пального дизельного |
Вміст сірки, мг\кг (норматив – не більш 10 мг/кг) |
Гранична температура фільтрованості, не вище,°С (норматив – для марки Арктика ( - 30°С )) |
Температура спалаху у закритому тиглі, С (норматив – не нижче 55, °С) |
|
WOG (MUSTANG + Арктика) |
4 |
нижче – 40 |
61 |
|
KLO (VENTUS DIESEL) |
5 |
– 32 |
65 |
|
OKKO (PULLS DIESEL Арктика) |
6 |
– 33 |
61 |
|
БРСМ-нафта (EURO +) |
110 |
– 20 |
55 |
|
MARSHALL (EVOX) |
62 |
– 26 |
10 |
